Bussum en omgeving

Welkom! 

'Doe alles wat je kunt doen. Of droom dat je het kunt. Stoutmoedigheid is een mix van genialiteit, macht en magie.' Goethe

iStock_000013034189Medium.jpg

 

Goed leren is voor sommige kinderen niet vanzelfsprekend.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen een leerstoornis en een leerprobleem. Wanneer de leerproblemen hardnekkig zijn, terwijl de leerling “normaal” begaafd is, spreekt men van leerstoornissen. Leerstoornissen worden ook “primaire leerproblemen” genoemd. Een leerstoornis is dus een blijvend probleem: men geraakt er niet zonder meer van af. 
Hoe eerder men de stoornis ontdekt en behandelt, hoe kleiner de leerachterstand.

Kinderen zonder leerstoornis, met een “normale” intelligentie en leercapaciteit, kunnen toch een leerachterstand hebben. 
In dit geval spreekt men van een leerprobleem. 
Omdat de leerachterstand het gevolg is van een achterliggend probleem, duidt men deze achterstand ook aan als “secundaire leerproblemen”.

 

Mogelijke oorzaken van leerproblemen kunnen bijvoorbeeld benedengemiddelde intelligentie, onzekerheid, faalangst, gebrekkige motivatie, traag werktempo, niet weten hoe te leren, lichamelijke klachten, weinig uitdaging op school en/of te weinig stimulatie van de omgeving zijn.

Een leerachterstand kan allerlei gevolgen hebben, zoals pesten, faalangst, verdriet, onzekerheid of dat het kind zich juist heel opstandig en druk gaat gedragen.

  

Als Kindercoach en Jongerencoach help ik kinderen en jongeren met leerproblemen. De aandacht ligt op wat is het probleem, hoe heb je er last van en welke mogelijkheden zijn er voor het gewenste succes, waardoor zij weer mee kunnen komen met de lesstof en daardoor vrolijker zijn, gemotiveerder, zich zekerder voelen over zichzelf en meer rust hebben in het functioneren op school en thuis. Het kind en de jongere krijgen zichzelf in beeld, zodat zij in de toekomst handvatten hebben om zelfstandig hun eigen weg te gaan.

 


Maak jouw eigen website met JouwWeb